جهت مشاهده تخفیف‌های ویژه آگرین کلیک کنید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربر عزیز

خــوش آمــدیــد

ورود

عضویت

مجموع :

0 تومان

دسته بندی های محصولات
الپتیکال یا تردمیل؟

الپتیکال یا تردمیل؟

با کمک دستگاه‌های خانگی با هر سن و سالی که باشید می‌توانید در هر شرایط آب‌وهوایی و حتی آلودگی هوا ورزش روزانه مفیدی انجام دهید و سبب ارتقای سطح سلامتی خود شوید. الپتیکال و تردمیل هر دو از دستگاه‌هایی هستند که می‌توان در منزل از آنها استفاده کرد. این دستگاه‌ها برای تمرینات هوازی بسیار مفید هستند. همچنین با انجام تمرین با استفاده از این دو دستگاه می‌توان به میزان زیادی چربی‌سوزی داشت و همچنین عضلات بدن را تقویت کرد. الپتیکال یا تردمیل؟ هرکدام از این دو دستگاه هم مزایا و معایب خود را دارند.

آیا الپتیکال در چربی‌سوزی تأثیرگذارتر است؟ کدام دستگاه را برای تمرینات هوازی مناسب است؟ در این مقاله جامع تمام مزایا و معایب تمرین با این دو دستگاه بررسی می‌شود تا بتوان به پاسخی بهترین انتخاب را برای دستگاه ورزشی داشت.

الپتیکال یا تردمیل؟

تردمیل چیست؟

تردمیل دستگاهی برای تمرینات هوازی است که برای ورزشکار پیاده‌روی در حالات مختلف را می‌تواند شبیه‌سازی کند. این دستگاه دارای تسمه برای پیاده‌روی و جایگاه دست است که با قرارگرفتن بر آن می‌توان شروع به پیاده‌روی و دویدن کرد. انواع مختلف این دستگاه دارای حالات مختلفی است که می‌تواند سربالایی و سرعت‌های مختلف را برای ورزشکار ایجاد کند.

برخی فواید تردمیل

  • راحتی در تمرین می‌تواند اولین فایده و دلیل برای استفاده از این وسیله ورزشی باشد. ورزشکار می‌تواند در منزل یا باشگاه و در فضای استاندارد تمرینات پیاده‌روی و دویدن خود را بدون نگرانی از شرایط جوی، آلودگی هوا، ناهمواری زمین و … انجام دهد.
  • تمرین با استفاده از این وسیله در دسترس است و همه افراد خانم‌ها، کودکان و افراد مسن هم به‌راحتی در هر زمانی می‌توانند با تردمیل تمرین کنند.
  • مدل‌های جدیدتر تردمیل‌ها قابلیت برنامه‌ریزی و سنجش کالری مصرف شده و همچنین امکان پخش موسیقی را دارند که در مقایسه با شرایط خیابان و یا پارک امکانات پرشماری دارند. ورزشکار می‌تواند شیب، سرعت دستگاه را کنترل کند. همچنین با مانیتورینگ می‌توان کالری مصرف شده، ضربان قلب و زمان را به‌راحتی کنترل کند و با برنامه‌ریزی تمرینات به هدف خود نزدیک‌تر شود.
  • همچنین صفحه تردمیل از جنسی است که برخلاف آسفالت و موزاییک و یا سنگ‌فرش‌های خیابان و پارک‌ها از آسیب‌های وارده به پا جلوگیری می‌کند.

برخی معایب تردمیل

  • برای اینکه بهتر با این دستگاه آشنا شویم بهتر است برخی معایب آنها بدانیم.
  • این دستگاه دارای قیمت بالایی است و شاید در برخی موارد خرید آن مقرون‌به‌صرفه نباشد.
  • فضای موردنیاز این دستگاه زیاد است و برای منازل کوچک‌تر دست‌وپاگیر باشد.
  • در مدل‌های جدید که دارای تنظیمات زیادی هستند نیاز است که فرد دارای دانش استفاده از تجهیزات دیجیتالی را داشته باشد تا علاوه بر کاهش احتمال آسیب فرد، دستگاه دچار خرابی نشود.
  • همان‌طور که گفته شد دستگاه دارای امکانات زیادی است اما ورزشکار در تمرین با این دستگاه تنها قادر به انجام تمرینات پیاده‌روی و دویدن در شرایط مختلف است که این محدودیتی برای ورزشکار به‌حساب می‌آید.
  • یکی از مشکلات و خطرهایی که در کار با تردمیل وجود دارد، آسیب عضلات اندام تحتانی به‌ویژه در ناحیه ران و پشت ران و ساق پاست.
  • از جمله آسیب‌های ورزشی‌ای که در کار با تردمیل بروز می‌یابد، آسیب زانو است. ممکن است در درازمدت ساییدگی غضروف و مشکلات دامنه حرکتی مفصل ایجاد شود.

الپتیکال یا تردمیل؟

الپتیکال چیست؟

الپتیکال یا استکی فضایی دستگاه ثابتی است که می‌توان در منزل یا باشگاه با شبیه‌سازی پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و حتی کوهنوردی تمرینات خود را دنبال کرد. این دستگاه مجهز به دو پدال و دو دسته به‌صورت اهرم است. بیشتر دستگاه‌های موجود مجهز به برنامه‌هایی جهت تنظیمات اعم از تغییر سرعت، شیب و … است. همان‌طور که دستگاه تردمیل را به دستگاه پیاده‌روی توصیف کردیم دستگاه الپتیکال را به حرکتی همانند بالارفتن از پله‌ها می‌توان شبیه‌سازی کرد.

فواید الپتیکال چیست؟

  • فشار وارده به زانوها و مفاصل بدن در تمرینات با این دستگاه کمتر از تردمیل است.
  • تمرینات با استفاده از الپتیکال باعث تقویت کل دن می‌شود.
  • سطح فشار برای تمرینات در این دستگاه قابل تنظیم است. افراد می‌توانند باتوجه‌به توان و قدرت و برنامه ورزشی خود فشار را تنظیم کند همچنین باعث افزایش توان حفظ تعادل و قدرت می‌شود.
  • تمرینات هوازی بسیار مؤثری را می‌توان با این دستگاه تجربه کرد. این تمرینات باعث افزایش ضربان قلب و دریافت حجم بیشتری از اکسیژن می‌شود.
  • در مدل‌هایی که قابلیت تنظیم شیب و سرعت دارند می‌توان تمرینات کاردیو را با فشار های متفاوت انجام داد. همچنین وجود قابلیت تنظیم شیب در برخی از مدل ها باعث تقویت عضلات پشت پا می‌شود.
  • امکان انجام تمریناتی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی برای چربی‌سوزی و ایجاد تناسب‌اندام و کاهش وزن است.
  • دارای حرکات اصلاحی مناسب برای افراد آسیب‌دیده در زانو و مفاصل.

تمرینات با استفاده از این دستگاه مناسب تقویت

  • عضلات چهار سر ران.
  • ماهیچه سرینی و سرینی بزرگ.
  • عضلات همسترینگ.
  • عضلات پشت ساق پا.
  • و عضلات بالاتنه است.

مضرات دستگاه الپتیکال

  • افراد مبتلا به آرتروز زانو باید از استفاده از این دستگاه پرهیز کنند.
  • افرادی که از آسیب غضروف، مفصل و التهاب زانو برخوردار هستند بهتر است از استفاده از آن پرهیز کنند زیرا ممکن است سبب تشدید علائم آن شود.
  • استفاده قدرتی از آن با فشار بالا به تشدید علائم کمردرد و زانودرد منجر خواهد شد.
  • این دستگاه برای عضله‌سازی نیست.
  • دستگاه دارای قیمت زیادی است و همچنین نیاز به داشتن توان استفاده از تجهیزات دیجیتالی است تا ضمن حفظ سلامت در تمرینات از خرابی دستگاه جلوگیری شود.

چه زمانی بهتر است از تردمیل استفاده کنیم؟

استفاده از تردمیل می‌تواند در هر زمانی انجام شود، اما در برخی موارد ممکن است مناسب‌تر باشد. بهترین زمان برای استفاده از تردمیل به نیاز و برنامه روزانه شخص بستگی دارد. در ادامه چند نکته را برای انتخاب زمان مناسب برای استفاده از تردمیل بیان کرده‌ایم.

  • صبح: بسیاری از افراد صبح‌ها قبل از شروع روز کاری خود فعالیت و ورزش می‌کنند. استفاده از تردمیل در صبح همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا روح و جسم خود را بیدار کنید و با افزایش سطح انرژی، بهتر در طول روز عمل کنید.
  • ظهر: استفاده از تردمیل در ساعات ظهر همچنین توصیه می‌شود. زیرا پس از گذر از نصف روز کاری، حس خستگی دارید. با استفاده از تقويت عضلات قلبي-عروقي خود می‌توانيد سطح كولسترول خون را كاهش داده و به سلامتی قلبي خود کمک كنيد.
  • عصر: در هنگام عصر به دلیل گذر از یک روز خسته کننده و مشغله کاری می‌توانید با ورزش حس شادابی را به بدن خود هدیه دهید.

چه زمانی بهتر است از الپتیکال استفاده کنیم؟

استفاده از الپتیکال یک روش خوب برای تقویت قلب و عروق، افزایش استقامت و سوخت‌وساز بدن است. به طور کلی، می‌توانید در هر زمانی از روز از الپتیکال استفاده کنید. با این حال، برخی افراد ترجیح می‌دهند در صبح زود یا عصرها قبل از شام تمرین کنند. همچنین، می‌توانید بسته به برنامه روزانه و سطح انرژی در طول روز، زمان مناسب را برای استفاده از الپتیکال پیدا کنید.

مقایسه چربی سوزی الپتیکال و تردمیل

مقایسه چربی سوزی بین الپتیکال و تردمیل به عوامل مختلفی از جمله شدت تمرین، مدت زمان تمرین و سطح فعالیت فرد بستگی دارد. با این حال می‌توان گفت که هر دو دستگاه می‌توانند به خوبی در کاهش چربی بدن کمک کنند.

الپتیکال تمامی عضلات بسیار بزرگ را درگیر خواهد کرد. همچنین، استفاده از الپتیکال باعث کاهش ضربان قلب و مشکلات قلبی یا آسم می‌شود. اما تردميل یک روش مناسب براي سوخت کالری است. با دویدن روى تردميل، شما می‌توانید عضلات پای خود را به بهترین نحو فعال کرده و قابليت‌های قلب و عروق خود را به بهترین حالت بهینه سازی کنید.

برای افزایش چربی سوزی در هر دستگاه، شما می‌توانید شدت و زمان تمرین خود را افزایش دهید. همچنین، تغذیه مناسب نیز بسیار مهم و ضروری است.

در پایان باید توجه داشت که برای چه هدفی تمرینات را می‌خواهیم انجام دهیم. برای آمادگی جسمانی و تقویت بدن یا برای اهداف قهرمانی تمرینات را مدنظر داریم. آسیب‌دیدگی‌های بدن، میزان فشار وارده به بدن در تمرینات را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم بهترین دستگاه را برای تمرینات انتخاب کنیم.

تردمیل میزان چربی‌سوزی بیشتری دارد امام ممکن است مشکلات احتمالی زانو و مفاصل از تمرینات بیشتر با این دستگاه ایجاد جلوگیری کند. الپتیکال تمرینات سبک‌تری را برای بالاتنه فراهم می‌کند و همچنین بر عضلات میانی بدن فشار بیشتری نسبت به تردمیل ایجاد می‌کند.

نکته بسیار مهمی که برای کاهش وزن بهتر است در نظر داشت، مقدار کالری سوزی طی فعالیت بدنی است. اسکی فضایی به نسبت تردمیل و دوچرخه ثابت کالری بیشتری را می‌سوزاند. با انجام 10 دقیقه فعالیت بدنی روی دستگاه الپتیکال، با فشار و شیب متوسط، 130 کالری سوزانده می‌شود.

بنابراین هنگامی که صحبت به چربی‌سوزی شکم می‌رسد، الپتیکال می‌تواند با فشار کمتری چربی‌سوزی بیشتری را روی شکم انجام دهد.

انجام تمرینات با هر دو دستگاه که جزء دستگاه‌ هوازی می‌باشند دارای در صورتی می‌تواند تأثیر خود را بر بدن بگذارد که تمرینات را به طور منظم و با برنامه انجام داد و به برنامه پایبند بود. همچنین ایجاد تناسب‌اندام علاوه بر تمرینات نیاز به اصلاح و رعایت رژیم غذایی است.

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.