جهت مشاهده تخفیف‌های ویژه آگرین کلیک کنید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربر عزیز

خــوش آمــدیــد

ورود

عضویت

مجموع :

0 تومان

دسته بندی های محصولات
تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال چیست؟

تمرینات فانکشنال شامل ورزش‌هایی همچون هوازی، پیلاتس و بدنسازی است که برای بهبود عملکرد بدن و قابلیت اجرای وظایف روزمره طراحی شده است. برای شرکت در این تمرینات نیاز به پیش زمینه خاصی نیست و می‌توانید با هر سطحی از مبتدی تا پیشرفته از این تمرینات استفاده کنید.

فاکشنال یعنی چه؟

تمرینات فاکشنال تمریناتی هستند که برای بهبود عملکرد عضلات و حرکت‌های روزمره بدن استفاده می‌شوند. این تمرینات بر اساس حرکات طبیعی بدن ساخته شده‌اند و هدف آن‌ها تقویت عضلات، بهبود تعادل، استحکام عضلات و افزایش قابلیت حرکت است. در ادامه به به چند دسته کلی از این نوع تمرینات اشاره می‌کنیم.

  • تمرینات فانکشنال در بدنسازی: به مجموعه‌ای از تمرینات اشاره دارد که برای بهبود عملکرد و عضلات در فعالیت‌های روزمره و ورزش‌های واقعی طراحی شده‌اند. این تمرینات بر اساس حرکات طبیعی بدن ساخته شده‌اند و هدف آن‌ها تقویت عضلات هستند.
  • تمرینات فانکشنال فیتنس: نوعی دیگر تمرینات فانکشنال فیتنس یا تمرینات عملکردی است که با استفاده از آن می‌توانید قدرت، انعطاف‌پذیری، تعادل و قدرت قلب و عروق خود را بهبود بخشید. این تمرینات برای افزایش عملکرد در فعالیت‌های روزمره و ورزش‌های مختلف بسیار مفید است.
  • تمرینات فانکشنال در خانه: این تمرینات می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت عضلات و عملکرد بدن خود را افزایش دهید. این تمرینات بر اساس حرکات طبیعی بدن ساخته شده‌اند و هدف آن‌ها تقویت عضلاتی است که در فعالیت‌های روزمره نقش مهمی دارند. برخی از تمرینات فانکشنال شامل پلانک، پرش، حرکات جسمانی و استحکام عضلات است.
  • تمرینات فانکشنال برای بانوان: یک روش تمرینی است که برای بهبود، تقویت عضلات و قدرت بدنی استفاده می شود. برخی از این تمرینات شامل پلانک، لانچ، صعود و نزول و بسیاری از موارد دیگر است.

برای خرید دستگاه چند کاره خانگی در سایت آگرین اسپورت اقدام کنید.

انواع تمرینات فانکشنال

در واقع هدف تمرینات فانکشنال تقویت عضلات و سیستم‌های بدنی است تا بتوانید به خوبی فعالیت‌های روزمره را انجام دهید. در ادامه انواع تمرینات فانکشنال را شرح خواهیم داد:

انواع تمرینات فانکشنال

  • حرکت پروانه به وسیله رول فومی

یک رول فومی را زیر ستون فقرات خود قرار دهید سپس روی کمر دراز بکشید. در حالتی که پاهایتان روی زمین قرار گرفته زانوهایتان را خم کنید. با قرار دادن وزنه در دستان خود، آرنج را خم کرده و بعد دستتان را تا شانه بالا بیاورید. هر بار وزنه‌ها را تا بالای سرتان بیاورید و چندین بار این کار را تکرار کنید.

  • ایستادن بر روی یک پا با دمبل

بعد از قرار دادن دو وزنه در دست خود، از ناحیه کمر خم شوید و سپس یکی از پاها را خم کنید و به سمت عقب ببرید. همزمان تعادلتان را با یک پا حفظ کنید و پای خم شده را تا سینه بالا بیاورید. سپس برای سمت دیگر بدن نیز این کار را انجام دهید.

  • پرس به وسیله رول فومی

یک رول فومی را زیر ستون فقرات خود قرار داده و سپس روی کمرتان دراز بکشید. با در دست گرفتن وزنه‌ها، آرنج را به میزان ۹۰ درجه خم کرده و دستتان را تا شانه بالا بیاورید. این کار را چندین بار انجام دهید.

  • بارفیکس

برای تمرینات بارفیکس باید از یک میله ثابت و همچنین وزن خود بهره ببرید. با باز کردن دستتان به عرض شانه، میله بارفیکس را بگیرید؛ به طوری که کف دست‌هایتان به سمت جلو باشد.

روش انجام ورزش فانکشنال

تمرینات فانکشنال شامل حرکات چند مفصله است که به شما کمک می کند قوای عضلانی خود را در طول کل بدن بهبود دهید. روش و اصول تمرینات فانکشنال عبارتند از:

روش انجام ورزش فانکشنال

تعیین هدف: ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. آیا قصد دارید عضلات خاصی را تقویت کنید یا حرکات خاصی را بهبود دهید؟

حفظ تعادل: در این نوع تمرین، حفظ تعادل و استحکام عضلات از اهمیت بسیاری برخوردار است. مثال‌هایی از تمارین شامل حفظ تعادل، راه رفتن روی خط لوله، دست گذاشتن بر روی چشم و… ست.

انتخاب حرکات: بعد از تعیین هدف، حرکات مناسب برای آن هدف را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید عضلات پشت باسن و پهلو را تقویت کنید، می‌‌توانید از حرکات مانند لانچ، دد لیفت و موارد دیگری استفاده کنید.

آمادگی بدن: قبل از شروع تمرین، باید بدن خود را آماده کنید. گرم کردن با استفاده از حرکات استرچینگ و چسبانیدگی عضلات قبل از شروع تمرین مورد توصیه است.

حفظ استقامت: در تمرینات فانکشنال، استقامت بسیار مهم است و شامل حفظ قوای عضلانی و استقامت قلب و عروق است. با افزایش استقامت، می‌توانید در طول زمان بیشتر و با کارایی بالاتر حجم کار را انجام دهید.

آیا تمرینات فانکشنال باعث چربی سوزی می‌شوند؟

تمرین فانکشنال می‌تواند به چربی سوزی کمک کند. این تمرین‌ها شامل حرکاتی هستند که برای بهبود عملکرد روزمره و افزایش قدرت و انعطاف پذیری بدن طراحی شده‌اند. این تمرینات معمولا شامل استفاده از وزن بدن، توپ‌های وزنه‌دار، باندهای مقاومتی و تجهیزات دیگر است. با اجرای صحیح تمرینات فانکشنال و نظام مناسب غذایی، متابولیسم بدن شما بهبود می‌یابد و چربی سوخته می‌شود. همچنین، این تمرینات باعث ساخت عضلات قوی و لاغر می‌شود، در نتیجه کاهش چربی در بدن رخ می‌دهد.

فواید تمرینات فاکشنال

این نوع از تمرینات باعث افزایش قدرت بدن می‌شود و در حفظ سلامتی بدن افراد نقش بسزایی دارد. فانکشنال ترینینگ یا آموزش تابعی یک روش تمرین فیزیکی است که بر اساس حرکات طبیعی بدن و تقویت عضلات مورد نیاز در فعالیت‌های روزمره تمرکز دارد. در این روش، هدف اصلی تقویت عضلات هسته بدن است که شامل عضلات شکم، پشت و لگن می‌شود. همچنین این فانکشنال به جای استفاده از دستگاه‌های ورزشی سنتی از وزن بدن، آب، کاغذ رول، مداد و سایر وسایل ساده استفاده می‌شود. با این روش، عضلات به صورت چند بعدی و در حالت‌های مختلف قوام پیدا می‌کنند.

فواید تمرینات فاکشنال

تجهیزات لازم برای شروع ورزش فانکشنال

برای شروع ورزش فانکشنال، شما به تجهیزات زیر نیاز خواهید داشت:

  • طناب مخصوص ورزش فانکشنال: طناب یک وسیله ورزشی است که برای تقویت عضلات بدن، افزایش قدرت و استقامت، بهبود تعادل و افزایش انعطاف پذیری استفاده می‌شود. طناب ورزشی معمولا از جنس پلاستیک یا فلز ساخته شده و دارای دستگیره‌های مناسب است که به راحتی داخل دست قرار می‌گیرد.
  • کفش ورزشی: یک جفت کفش ورزشی مناسب برای حمایت از پاها و کمر را انتخاب کنید. این کفش‌ها باید مناسب پای شما باشد و به پاهای شما راحتی و استحکام لازم را بدهند.
  • لباس‌های مناسب: لباس‌های محکم و آسان برای حرکت را انتخاب کنید. معمولا تیشرت‌های تنگ یا لباس‌های مخصوص ورزش فانکشنال، مثل لگینگ یا شورت مناسب هستند.

تجهیزات لازم برای شروع ورزش فانکشنال

تفاوت کراس فیت و تمرینات فانکشنال

کراس فیت و تمرینات فانکشنال هر دو جزء تمرینات ورزشی هستند؛ اما شامل تفاوت‌هایی نیز می‌شوند. کراس فیت دارای مجموعه‌ای از حرکات متنوع و شدید است. این حرکات عموما شامل بالا و پایین رفتن، پریدن، بالا آوردن و جابجایی اشیاء سنگین مانند لوله‌های باربل، کاتل‌بل، توپ مدیسین و موارد دیگر هستند. در حالی که تمرینات فانکشنال یک روش تمرین فیزیکی است که بر اساس حرکات طبیعی بدن و عملکرد عضلات در زندگی روزمره کاربرد دارد. برخلاف روش‌های سنتی، این تمرین بیشتر بر روی قسمت‌های خاص بدن متمرکز است. همچنین به توان بخشی افراد بیمار کمک خواهد کرد و درباره هیچ مسابقه و رقابتی نیست.

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.