جهت مشاهده تخفیف‌های ویژه آگرین کلیک کنید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربر عزیز

خــوش آمــدیــد

ورود

عضویت

مجموع :

0 تومان

دسته بندی های محصولات
دلیل حالت تهوع زمان ورزش

دلیل حالت تهوع زمان ورزش

همه ما با فواید و تاثیرات مثبت ورزش در زندگی انسان آشنا هستیم؛ اما تحقیقات نشان داده که نزدیک به ۲۰ درصد ورزشکاران هنگام ورزش با مشکلاتی مثل رفلاکس معده رو به رو هستند که با توجه به وضعیت بدنی افراد ممکن است امری معمول و یا نگران کننده باشد. در این مقاله به بررسی علت آن و روش‌های درمانی می‌پردازیم.

اگرچه بعد از ورزش باید بخاطر ترشح اندروفین حال خوبی داشته باشید؛ اما با این حال چرا برخی از افراد درگیر مشکلاتی مثل حالت تهوع می‌شوند؟ گرم و سرد نکردن قبل و بعد از تمرین می‌تواند دلیل حالت تهوع زمان ورزش باشد. استفاده از وزنه‌های سنگین و در گرما تمرین کردن هم می‌تواند دلیل‌های دیگر آن باشد.

علت حالت تهوع و سرگیجه هنگام ورزش

در صورتی که بعد از ورزش دچار سرگیجه و حالت تهوع شدید باید بدانید که احتمالا بخاطر چند دلیلی که در زیر درج شده این اتفاق می‌افتد. این عارضه به راحتی قابل پیشگیری و درمان است که یکی از راه‌های آن یوگا است. برای خرید مت یوگا می‌توانید از آگرین اسپورت اقدام کنید.

  • ورزش بدون گرم کردن

برخی افراد بدون آنکه بدن خود را با انجام تمرینات خاص گرم کنند شروع به ورزش کردن می‌کنند. در حالی که پیش از هر ورزشی باید بدن خود را گرم کرده و سپس به انجام تمرینات پرداخت؛ زیرا گرم نکردن بدن باعث آسیب رساندن به آن می‌شود.

برای مثال اگر قرار باشد تمرینات پا انجام دهید؛ اما پیش از آن بدن خود را گرم نکرده باشید قطعا هم به آن ناحیه آسیب می‌رسانید و هم با حالت تهوع هنگام تمرین پا رو به رو می‌شوید. پس اگر حرکات گرم کردن را انجام نداده‌اید قطعا با مشکل مواجه می‌شوید.

  • توقف ورزش بدون سرد کردن

به همان میزان که گرم کردن بدن پیش از ورزش مهم است، سرد کردن بدن هم بعد از تمرین اهمیت زیادی دارد. اگر ورزش خود را بدون سرد کردن بدن تمام می‌کنید باید بدانید که این کار می‌تواند برای شما مشکل ساز شود؛ زیرا بعد از تمرین بدن کاملا گرم و ضربان قلب بالا است، پس اگر سرد نکنید بدن با مشکل مواجه خواهد شد. یکی از این مشکلات حالت تهوع است.

علت حالت تهوع و سرگیجه هنگام ورزش

  • استفاده از مواد غذایی یا نوشیدنی قبل از ورزش

علت حالت تهوع در هنگام ورزش می‌تواند غذا خوردن درست پیش از تمرین است. در واقع فرآیند هضم غذا به این صورت عمل می‌کند که وقتی خوراکی وارد معده می‌شود، خون هم وارد سیستم گوارش شده و بعد از جذب مواد مغذی دوباره به بخش‌های دیگر جریان پیدا می‌کند. در نتیجه شاهد کاهش فشار خون هستیم؛ بنابراین غذاها یا نوشیدنی‌های سنگین قبل از تمرین اصلا توصیه نمی‌شود.

در حقیقت وقتی قبل از ورزش خوراکی‌های پر کالری مصرف کنید از آنجایی که بدن به زمان و انرژی زیادی برای هضم آن نیاز دارد پس مشکلاتی مثل حالت تهوع ایجاد می‌شود. برای مصرف وعده اصلی حتما ۲ الی ۳ ساعت قبل از ورزش این کار را انجام دهید.

استفاده از نوشیدنی قبل از ورزش

  • انجام تمرینات سنگین

دلیل حالت تهوع زمان ورزش می‌تواند وزنه زدن سنگین باشد که در این صورت با حالت تهوع رو به رو خواهید شد. در صورتی که شدت تمرین شما بیش از توان‌تان باشد، احتمال این وجود دارد که به بدن فشار زیادی وارد شود که در نهایت دچار رفلاکس معده می‌شوید. برای خرید انواع وزنه و صفحه هالتر برای ورزش از آگرین اسپورت اقدام کنید.

با مشاورین آگرین تماس بگیرید :

  • ورزش کردن در هوای گرم

تمرین کردن باید در هوای متعادل و مناسب انجام شود، در واقع اگر محیط خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد قطعا مشکل ساز خواهد شد و روند تمرین شما را مختل می‌کند. ورزش کردن در هوای گرم باعث عرق کردن پیش از حد می‌شود و در نتیجه آب بدن کاهش پیدا می‌کند. این موضوع منجر به کاهش فشار خون می‌شود. پس یک دلیل حالت تهوع زمان ورزش می‌تواند این مورد باشد.

  • کم آب بودن بدن

اگر در حین ورزش، آب کافی مصرف نکنید با مشکلات متعدد مواجه می‌شوید که یکی از آن‌ها حالت تهوع است. کم آبی بدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اگر با این مشکل مواجه شدید باید نکات گوناگونی را رعایت کنید. مثلا حتما در حین ورزش از بطری آب شخصی استفاده کنید‌ تا دچار کم آبی نشوید.

دلیل حالت تهوع زمان ورزش

علائم سرگیجه و حالت تهوع بعد از ورزش

ضعف و سرگیجه بعد از ورزش علائم مشخصی دارند. از شایع‌ترین علائم حالت تهوع می‌توان به علائمی که در اثر کم آبی بدن نمایان می‌شود مثال زد. تب، استفراغ و اسهال شدید از این علائم هستند. این موارد باعث سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند. لازم به ذکر است که گاها این اتفاق به خاطر بیماری رخ می‌دهد که در نهایت منجر به سرگیجه و دیگر موارد می‌شود.

علائم سرگیجه بعد از ورزش

جلوگیری از سرگیجه بعد از ورزش

اگر سرگیجه و حالت تهوع به خاطر دلایل پزشکی نباشد، خوشبختانه می‌توان به راحتی از رخ دادن این عارضه جلوگیری کرد. ضمن اینکه برای جلوگیری از این اتفاق باید علت آن را پیدا کرد. راهکارهای جلوگیری از این مشکل شامل موارد زیر است:

  • ترک سیگار و دخانیات
  • افزایش تدریجی و شدت تمرینات
  • اجتناب از انجام تمرینات بیش از قدرت بدن
  • تمرین برای تنفس منظم و سبک در زمان ورزش
  • نوشیدن زیاد آب حتی قبل، حین و بعد از ورزش
  • استفاده از خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات و پروتئین
  • انجام تمرین‌های پیلاتس و یوگا

درمان حالت تهوع در بدنسازی

برای درمان این عارضه باید به دنبال دلیل حالت تهوع زمان ورزش باشید؛ علاوه بر آن درمان حالت تهوع می‌تواند هم به صورت خانگی و هم پزشکی صورت گیرد. اگر این مشکل بیش از حد طول بکشد و در دفعات متعدد اتفاق بیفتد باید به پزشک مراجعه کنید تا به درمان آن بپردازد.

در واقع اگر به طور ناگهانی یا دائمی علائم سرگیجه و یا حالت تهوع را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه با مراقبت‌های پزشکی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

درمان حالت تهوع در بدنسازی

سخن پایانی

گاها حالت تهوع بعد از ورزش امری نگران کننده نیست؛ اما اگر این عارضه در دفعات مکرر تکرار شود، پس بهتر است به دکتر مراجعه کنید. با رعایت چند نکته و اصول ساده می‌توانید از رخ دادن این مشکل جلوگیری کنید. برای مثال از خوردن غذا و یا نوشیدنی‌های سنگین قبل از تمرین خودداری کنید؛ زیرا وعده قبل از ورزش باید سبک ولی مقوی باشد.

از طرف دیگر مواردی مثل تغذیه سالم و مصرف آب می‌تواند از این عارضه جلوگیری کند. لازم به ذکر است که خیلی کم پیش می‌آید حالت تهوع به خاطر مشکل جدی باشد؛ اما با این حال در صورت لزوم به نزد پزشک بروید. لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید سازه کراسفیت می‌توانید کلیک نمایید.

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.