جهت مشاهده تخفیف‌های ویژه آگرین کلیک کنید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربر عزیز

خــوش آمــدیــد

ورود

عضویت

مجموع :

0 تومان

دسته بندی های محصولات
سرد کردن بدن بعد از ورزش

سرد کردن بدن بعد از ورزش

خیلی از افراد بر این باور هستند که سرد کردن بدن بعد از ورزش مسئله پر اهمیتی نیست. حتی بیشتر افراد بخاطر نبود وقت کافی از انجام آن صرف نظر می‌کنند؛ در حالی که سرد کردن بدن نیز به اندازه دیگر حرکات ورزشی مثل گرم کردن مهم و تاثیر گذار است.

حرکات کششی سرد کردن بدن بعد از ورزش باعث تغییر وضعیت بدن می‌شود. به طوری که بدن فرد از حالت تمرین شدید به وضعیت استراحت تغییر پیدا می‌کند. با انجام حرکات مخصوص سرد کردن بدن، ضربان قلب که طی تمرین افزایش یافته کم کم پایین می‌آید. سرد کردن بدن به دو صورت پویا، مثل نرم دویدن با تردمیل، و حرکات کششی انجام میشود که در ادامه در مورد چرایی انجام این کار، فواید و اصول آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

اصول سرد کردن بعد از ورزش

دو اصل ساده برای سرد کردن بدن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت؛ اما این نکته را فراموش نکنید که سرد کردن بدن بعد از ورزش مرحله آخر است و بعد از تمرین اصلی انجام می‌شود که به ریکاوری بدن کمک می‌کند.

سرد کردن پویا

دو روش اصلی برای سرد کردن وجود دارد که یکی از آن‌ها این روش است که با سرعت آرامی وضعیت بدنی را از تمرینات شدید به حالت استراحت در می‌آید. شدت ورزش‌های سرد کردن پویا آهسته است که شامل پیاده‌روی سریع، دویدن آرام، ورزش با دوچرخه ثابت به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه، استفاده از تردمیل به مدت ۱۵ دقیقه وغیره است. می‌توانید طناب زدن را هم برای گرم کردن انتخاب کنید که برای خرید انواع طناب ورزشی استاندارد هم از آگرین اسپورت اقدام کنید.

سرد کردن با حرکت کششی

حرکات کششی راحت‌ترین راه برای سرد کردن بدن محسوب می‌شوند که رایج‌ترین روش در میام عموم است. حرکات کششی ساده‌ترین شیوه سرد کردن هستند که باعث کشش عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن می‌شوند؛ علاوه بر آن مانع سفت شدن عضلات و گردش خون خواهند شد.

لازم است در اینجا یادآور این نکته شویم که تمرینات آب درمانی نیز فشار را از روی عضلات و ستون فقرات برداشته و خیلی از بیماری‌های عضلانی را نیز درمان می‌کند. برای خرید تجهیزات آبدرمانی پیشنهاد ما همچنان آگرین اسپورت است که تجهیزات استاندارد و با کیفیتی را عرضه می‌کند.

اصول سرد کردن بعد از ورزش

سرد کردن بعد از ورزش در خانه

در صورتی که در خانه و یا حتی در باشگاه ورزش می‌کنید برای سرد کردن بدن بعد از ورزش روش‌هایی که در زیر درج شده است را مطالعه و اجرا کنید.

  • حرکات کششی عضله چهار سر ران

در این حرکت در حالی که روی یک پا ایستاده‌اید، پای دیگری را به پشت خم می‌کنید و با گرفتن مچ پا آن را به سمت باسن می‌کشید. باید کشش را در جلو ران حس کنید. این کار را برای ۱۵ الی ۳۰ ثانیه انجام دهید.

  • کشش همسترینگ

در این حرکت باید روی زمین بنشینید، کمر خود را صاف نگه دارید و یک پا را دراز کرده و پای دیگر را خم کرده و بعد کف پا خم شده را روی ران داخلی پا کشیده شده بچسبانید. در نهایت به سمت پا کشیده شده، خم شوید. برای هر دو پا این کار را به مدت ۱۵ الی ۳۰ ثانیه انجام دهید. همچنین در صورت نیاز به خرید دستگاه بدنسازی می‌توانید کلیک نمایید.

سرد کردن بعد از ورزش در خانه

  • کشش ساق پا

در این حرکت باید رو به روی دیوار بایستید و یکی از پاها را به فاصله یک قدمی در پشت پا دیگر قرار دهید. در قدم بعدی به جلو خم شوید و تا وقتی کشیدگی را حس کردید در این وضع بمانید. البته زمان استاندارد آن بین ۱۵ الی ۳۰ ثانیه است.

فواید سرد کردن بعد از ورزش

با مطالعه فواید سرد کردن بدن بعد از ورزش با اهمیت این کار بیشتر آشنا می‌شوید در نتیجه انجام دادن آن را به تعویق نمی‌اندازید. در ادامه به بررسی ۵ مورد از مزایای سرد کردن بعد از تمرین می‌پردازیم.

  • ریکاوری موثر عضلات

قطعا تجربه‌ای مثل گرفتگی عضلات بعد از تمرین یا خستگی بیش از حد را داشته‌اید. در این وضعیت مواد زائد متابولیک در ماهیچه انباشته می‌شود. در حالی که با حرکات ویژه سرد کردن این مواد زائد مثل لاکتیک اسید از بین می‌روند و بدن به خوبی ریکاوری می‌شود.

  • بهبود گردش خون

با انجام ورزش‌های خاص سرد کردن بدن بعد از تمرین اصلی، بدن از حالت فشرده با گردش خون و ضربان قلب بالا به حالت نرمال بر می‌گردد. این موضوع در تمرین اهمیت زیادی دارد؛ چراکه منجر به انتقال مواد مغذی همچون اکسیژن به عضلات می‌شود.

فواید سرد کردن بعد از ورزش

  • کاهش خطرات آسیب دیدگی

اگر بعد از تمرینات به صورت ناگهانی ورزش خود را متوقف کنید، فشار خون سریعا پایین می‌آید که سرگیجه و بی‌هوشی را به همراه دارد. سرد کردن بدن بعد از ورزش به سیستم قلبی عروقی این اجازه را می‌دهد تا کم کم به فعالیت اولیه خود برگردد. این کار وقت کمی از شما می‌گیرد؛ اما در عوض بدن را از هرگونه آسیب و خطر حفظ می‌کند.

نیاز به مشاوره دارید؟

همین الان با مشاورین آگرین تماس بگیرید:

  • ممانعت از تجمع خون

با انجام حرکات سرد کردن بدن بعد از ورزش کمک زیادی به بدن خود می‌کنید. برای مثال بعد از تمرین‌ها خون به طور یکنواخت در بدن به گردش در می‌آید؛ بنابراین در بدن هیچگونه لخته خونی ایجاد نمی‌شود. در نتیجه دچار سرگیجه یا خستگی نخواهید شد.

  • انتقال ذهنی

سرد کردن بدن فقط باعث انتقال بدن از حالت پر فشار به عادی نمی‌شود؛ بلکه مثل یک رابط ذهنی و روانی هم عمل می‌کند. در حقیقت با سرد کردن بدن بعد از تمرینات شدید این موقعیت را برای ذهن خود فراهم می‌کنید که از تمرکز بالا به وضعیت نرمال و آرامش عادی تغییر کند.

عوارض سرد نکردن بعد از ورزش

از عوارض سرد نکردن بعد از ورزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • سفت شدگی ماهیچه‌ها
  • کشیدگی و آسیب دیدگی ماهیچه
  • ایجاد حس سرگیجه و بیهوشی
  • حس خستگی

عوارض سرد نکردن بعد از ورزش

علت سرد کردن بدن بعد از ورزش

آن تاکیدی که بر سرد کردن پا بعد از ورزش می‌شود اصلا اغراق نیست. به عبارت دیگر بدن شما بعد از تمرینات حتما باید به حالت معمولی برگردد. فرقی نمی‌کند آن تمرین مخصوص پا و یا دست باشد. اصلی‌ترین علت سرد کردن بدن بعد از ورزش حفظ سلامت قلب است.

در حقیقت سرد کردن بدن باعث می‌شود ضربان قلب به تدریج و آرام به حالت نرمال برگردد؛ زیرا توقف ناگهانی به قلب شوک وارد می‌کند؛ لذا با سرد کردن فشار و یا آسیبی به قلب وارد نمی‌شود. رعایت این موضوع بر تمامی ورزشکاران از مبتدی تا حرفه‌ای الزامی است.

ضمن اینکه با سرد کردن بدن به حفظ انعطاف پذیری عضلات و دامنه حرکات آن نیز کمک می‌کنید‌. به طوری که اگر این نکته را نادیده بگیرید در نهایت با سفت شدن عضلات رو به رو خواهید شد. سرد کردن اصولی باعث حفظ طول عضلات خواهد شد و مطمئنا در آینده مشکل فیزیکی برای شما رخ نمی‌دهد.

سخن پایانی

سرد کردن بدن بعد از ورزش مزایای بسیاری برای بدن دارد و یک روش خوب برای به سر انجام رساندن تمرینات ورزشی شدید است. اگرچه انجام ندادن این کار نمی‌تواند عوارض آنچنانی به همراه داشته باشد؛ اما باید حتما انجام شود تا بدن را از گرفتگی عضلات و یا مشکلات قلبی عروقی حفظ کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.