جهت مشاهده تخفیف‌های ویژه آگرین کلیک کنید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربر عزیز

خــوش آمــدیــد

ورود

عضویت

مجموع :

0 تومان

دسته بندی های محصولات
تفاوت فیتنس و بدنسازی

تفاوت فیتنس و بدنسازی چیست؟

تفاوت‌ فیتنس و بدنسازی این است که در بدنسازی نیاز است وزنه‌های سنگین را بکشیم و با هل دادن و کشیدن وزنه‌ها ماهیچه‌ها را تقویت کنیم. این عمل باعث رشد سریعتر ماهیچه‌ها شده و قدرت بدنسازان را در این زمینه افزایش می‌دهد.

 در عوض، فیتنس نیازی به وزنه‌های سنگین ندارد و هدف اصلی آن افزایش وضعیت جسمانی و تقویت قلب و عروق است. بدنسازان روی برآمدگی و برجستگی عضلات تمرکز می‌کنند و برای داشتن عضلات حجیم و قوی تلاش می‌کنند در حالی که فیتنس اهمیت بیشتری به وضعیت جسمانی و قلبی-عروقی می‌دهد.

تفاوت بین فیتنس و بدنسازی

پس از تعریف مختصری که از تفاوت فیتنس و بدنسازی برای شما عزیزان بیان کردیم، می‌خواهیم به تفاوت‌های اصلی این دو رشته بپردازیم. هر چند این دو ورزش از یک ریشه مشترک برخوردارند، اما در جنبه‌های مختلفی مانند رژیم غذایی، مصرف مکمل‌ها، مدت زمان تمرینات و غیره تفاوت‌های قابل توجهی دارند.همچنین تجهیزات آبدرمانی از کاربردهای بسیاری برخوردار است و طرفدران خود را دارد. در ادامه به  تفاوت‌های فیتنس و بدنسازی می‌پردازیم.

با مشاورین آگرین تماس بگیرید :

تفاوت بین فیتنس و بدنسازی از نظر مواد غذایی

یکی از مهمترین تفاوت‌ها بین فیتنس و بدنسازی، نوع و میزان مواد غذایی دریافتی است. در هر دو ورزش از رژیم غذایی خاصی برای رسیدن به هدف مورد نظر پیروی می‌‌کنند، اما در فیتنس و بدنسازی، مصرف پروتئین و کربوهیدارت اهمیت بیشتری دارند.

 اختلاف اصلی میان این دو ورزش در مقدار مصرف و نوع مواد غذایی است. در بدنسازی، نیاز به مصرف پروتئین چند برابر است تا حجم عضلات افزایش پیدا کند. مصرف پروتئین باعث افزایش حجم عضلات و کاهش درصد چربی در بدن می‌شود. گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی برای تأمین این میزان پروتئین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 شخصی که به تناسب اندام خود توجه دارد، نیاز به مصرف پروتئین دارد. اما در فیتنس هدف اصلی افزایش توده عضلات نیست. بنابراین، علاوه بر مصرف پروتئین، توصیه می‌شود مواد غذایی دیگری مانند میوه و سبزیجات نیز مصرف شود زیرا حاوی مواد معدنی مفیدی هستند که به سلامت فرد کمک می‌کنند.

یکی از تفاوت های فیتنس و بدنسازی در مصرف مواد غذایی پروتئین است و باید به آن توجه شود.

تفاوت بین فیتنس و بدنسازی در مدت زمان تمرینات

مدت زمان انجام تمرینات در فیتنس و بدنسازی متفاوت است. برای رسیدن به تناسب اندام، ۳ تا ۵ روز در هفته کافی است و هر جلسه تمرینی ممکن است بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. در صورت نیاز به خرید سازه کراسفیت کافیست کلیک نمایید.

 فیتنس بیشتر متمرکز بر ایجاد فشار بر عضلات و استفاده از وزنه کمتر است. افرادی که به صورت فیتنس تمرین می‌کنند، اغلب به ورزش هوازی مشغول هستند و برای انجام این تمرینات زمان زیادی صرف می‌کنند.

تمرین بدنسازی که به طور کلی تمرینات سنگین‌ را شامل می‌شود، نیازمند زمان بیشتری است. بدین ترتیب، افراد عموما برای بدنسازی ۶ روز در هفته وقت می‌گذارند و هر جلسه تمرین ممکن است بین یک ساعتتا یک ساعت و نیم طول بکشد. در این مدت زمان، فعالیت‌ها در اغلب مواقع با استفاده از وزنه انجام می‌شود.

تفاوت در مصرف مکمل

استفاده از مکمل‌ها در مورد مصرف وابسته به ترجیحات شخصی است. هر دو گروه فیتنس و بدنسازی می‌توانند از مکمل‌ها استفاده کنند، اما افراد بدنسازی به دلیل نیاز بیشتر به پروتئین‌ها، می‌توانند بخشی از پروتئین مورد نیاز خود را از مکمل‌ها تامین کنند، در حالی که افراد فیتنس می‌توانند مواد مورد نیازشان را از طریق مواد غذایی طبیعی بدست آورند. اما این تصمیم نیز به نظر مربی بستگی دارد.

تفاوت در مصرف مکمل در فیتنس و بدنسازی

تفاوت از نظر حجم ماهیچه

در فیتنس، هدف اصلی تقویت عضلات و افزایش قوت است. این ورزش، بیشتر به تعادل بین تمرین‌های قوتی، تناسب اندام و تمرین‌های کاردیوولرژیک تأکید می‌کند. برخلاف بدنسازی، در فیتنس تمرکز اصلی بر تقویت ماهیچه‌ها و لاغری و تناسب بدن است در حالی که در بدنسازی تمرکز اصلی بر روی افزایش حجم ماهیچه‌ها است.

 مهمترین هدف در فیتنس، افزایش قدرت و شکل دادن به عضلات است و حجم ماهیچه‌ها اهمیت زیادی ندارد. در این راستا، معمولا تمرینات ورزشی هوازی با استفاده از وزنه‌ها بیشتر ترجیح داده می‌شوند، اگرچه کار با وزنه نیز در فیتنس انجام می‌شود، اما به مدت کمتری.

 همچنین در فیتنس چربی سوزی نیز انجام می‌شود، اما فقط تا رسیدن به تناسب ایده آل بدن و ادامه دادن به آن کمتر اهمیت دارد.

تفاوت سبک زندگی در فیتنس و بدنسازی

بعضی از بدنسازان، علاوه بر رعایت برنامه غذایی مشخص و ثابت، به دلیل تعداد زیاد مسابقات در سال، نگران افزایش چربی بدن نیستند و با نزدیک شدن به مسابقات، سخت‌تر تمرین می‌کنند.

 اما در مورد افرادی که فیتنس را بخاطر کاهش چربی بدن انجام می‌دهند، نیاز است که در طول سال، با مصرف غذایی چرب دقت کنند تا اضافه وزن و چربی اضافی نداشته باشند.

تفاوت بدنسازی و فیتنس در ابزار های ورزشی

اگر بخواهیم تفاوت فیتنس و بدنسازی را در ابزار‌های ورزشی مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانیم که در بدنسازی ورزش‌های سنگین انجام می‌شود و برای این منظور، دستگاه‌های باشگاه از جمله هالتر و دمبل زیاد استفاده می‌شود. اما در فیتنس، نیازی به استفاده از ابزار یا وسیله خاصی نیست.

فرق فیتنس و بدنسازی در عضله سازی

یکی از تفاوت‌های اساسی این دو رشته، عضله سازی است. فعالان بدنسازی تمرکز خود را بر روی افزایش حجم و حجم عضلات قرار می‌دهند و با استفاده از وزنه‌های سنگین این هدف را دنبال می‌کنند.

اما در فیتنس، تنها تمرکز بر افزایش قدرت عضلات و دست یافتن به شکل خوش فرم عضله است. خرید چرخ شکم باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی شکم می‌شود و جز محصولات کاربردی است.

فرق فیتنس و بدنسازی در تغذیه

رژیم غذایی فیتنس و بدنسازی در برخی جوانب به شدت شبیه هم هستند. هر دوی آن‌ها تاکید زیادی بر مصرف پروتئین، کربوهیدرات، سبزیجات و میوه دارند. همچنین هر دوی آن‌ها از مکمل‌هایی مانند شیک پروتئین یا کراتین استفاده می‌کنند. اما از گذشته تا به امروز، بدنسازان بیشتر از فیتنس برای افزایش حجم تمرینات خود از مکمل‌ها استفاده کرده‌اند.

 زیرا برخی از مدلینگ‌های فیتنس نیز از مکمل‌ها در رژیمشان استفاده می‌کنند. به علاوه استفاده از تردمیل مکانیکی ایررانر باعث حفظ تناسب اندام و سلامتی می‌شود.توجه داشته باشید که فرق فیتنس و بدنسازی به تغذیه و میزان کالری مصرف شده مربوط می‌شود.

فرق فیتنس و بدنسازی در تغذیه

 به عنوان مثال، مدل‌های فیتنس در روز ۲۵۰۰ کالری می‌گیرند، اما بدنسازان بیشتر از آن مقدار مصرف می‌کنند، تقریبا از ۵۰۰۰ کالری. ۵۰۰ درصد از مقدار کالری مصرفی آنها از پروتئین تشکیل می‌شود و سایر کالری‌ها باید دارای کربوهیدرات پایین و مواد غذایی کم چرب باشند.

کلام آخر

تفاوت فیتنس و بدنسازی در رویکرد و هدف آن‌ها است. فیتنس به معنای حالتی از سلامتی و عملکرد بهبودی است و شامل تمریناتی است که برای افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری استفاده می‌شود.

در عوض، بدنسازی به دستیابی به جسمی بزرگتر، قوی‌تر متمرکز است.  در تمرینات بدنسازی اغلب از وزنه برداری برای افزایش حجم عضلات استفاده می‌شود.

همچنین، دیتای بدنسازی عمدتا بر تقویت عضلات اصلی متمرکز است و فیتنس برای حفظ و بهبود سلامت کلی بدن استفاده می‌شود. در صورت نیاز به هر نوع دستگاه ورزشی می‌توانید به سایت کلاسیک اسپرت مراجعه کنید و در صورت موجود بودن هر نوع از دستگاه را که نیاز دارید خریداری کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.