جهت مشاهده تخفیف‌های ویژه آگرین کلیک کنید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کاربر عزیز

خــوش آمــدیــد

ورود

عضویت

مجموع :

0 تومان

دسته بندی های محصولات
دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن

دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن

لرزش بدن بعد از ورزش امر رایجی است که برای اغلب ورزشکاران در هر سطحی رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است به دلایلی مثل خستگی، کم آبی بدن، تغذیه نامناسب، تمرین‌های شدید علت لرزش عضلات هنگام ورزش و کم خوابی رخ دهد. به همین دلیل ممکن است به دنبال علت و دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن باشید. ما در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ضمن اینکه امکان دارد هنگام رخ دادن این اتفاق نگران و دستپاچه شوید؛ اما باید بدانید که این مسئله امری غیر طبیعی نیست و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. به طوری که بعد از چند دقیقه با انجام چند راهکار برطرف خواهد شد. لرزش بدن حین انجام تمرینات می‌تواند شدید و یا خفیف باشد.

علت لرزش عضلات و بدن در ورزش

دلایل لرزش بدن هنگام ورزش زیاد و گوناگون است که منجر به ضعف در بدن شما می‌شود. مثلا وقتی با وسیله‌ای مثل سازه کراس فیت فعالیت می‌کنید ممکن است درگیر این مشکل شوید که در ادامه به بررسی رایج‌ترین دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن می‌پرداریم. قبل از آن لازم است اضافه کنیم که برای خرید انواع کراس فیت می‌توانید آز آگرین اسپورت اقدام کنید.

  • خستگی

در بیشتر موارد لرزش عضلات بدن به خاطر خستگی رخ می‌دهد و ربطی به ضعف و ناتوانی بدنی ندارد. در واقع زمانی که ذخایر انرژی در ماهیچه‌ها تمام می‌شود بدن دیگر کشش مناسب را ندارد و اصطلاحا خالی می‌کند. در این حالت اگر در حال ورزش با الپتیکال باشید دیگر نمی‌توانید ادامه دهید که بهتر است چند دقیقه استراحت کنید. آگرین اسپورت انواع وسایل ورزشی از جمله الپتیکال را عرضه می‌کند.

  • کمبود آب کافی در بدن

بطری که در ورزش همراه شما است نباید بلااستفاده بماند به طوری که در تمرین‌های آخر تقریبا پر باشد. بلکه بهتر است بین هر ست و یا هر حرکت مقداری آب مصرف کنید تا بدن شما درگیر مشکل کم آبی نشود. نزدیک به ۷۵ درصد ماهیچه را آب تشکیل داده که برای انتقال مواد مغذی به آن نیاز است. در نتیجه با نبود آب کافی هیچ انتقالی صورت نمی‌گیرد و بدن شما عملکرد لازم را نخواهد داشت.

علت لرزش عضلات و بدن در ورزش

  • مصرف بیش از حد کافئین

علت لرزش پا بعد از ورزش و دست می‌تواند مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های بر پایه قهوه باشد. این مسئله روی سلامت شما تاثیر منفی می‌گذارد و باعث لرزش و بی قراری بدن حین و بعد از ورزش می‌شود. اگرچه بدن هر فرد به یک شکل نسبت به کافئین واکنش نشان می‌دهد.

  • قند خون پایین

پایین بودن قند خون باعث بی حالی و خستگی می‌شود که این مسئله روی کیفیت ورزش و تمرین شما تاثیر می‌گذارد. البته اگر شما وعده غذایی کاملی را قبل از تمرین میل کرده باشید، امکان رخ دادن این موضوع برای شما خیلی کم است؛ اما به هر حال علت لرزش دست هنگام وزنه زدن می‌تواند به این دلیل باشد.

نحوه از بین بردن لرزش هنگام ورزش

دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن به نوع تمرین هم بستگی دارد. پس شاید بتوان گفت که شیوه از بین بردن آن هم در موارد محدودی به نوع تمرین بستگی دارد. یعنی مثلا چگونگی از بین بردن لرزش بدن در حرکت پلانک با صخره نوردی متفاوت خواهد بود.

در حرکت پلانک لرزش بدن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، البته اگر بالای یک دقیقه پلانک بروید؛ زیرا این وضعیت نشان دهنده ضعیف بودن عضلات است. انجام این کار در مراتب منظم اتفاقا به بدن کمک هم می‌کند؛ اما در ورزشی مثل کوهنوردی یا صخره نوردی اگر دچار لرزش بدن شدید باید سریعا تمرین را قطع کنید و پایین بیایید.

از طرف دیگر اگر دست شما هنگام وزنه زدن لرزید باید استراحت کنید؛ چراکه علت لرزش دست هنگام تمرینات بدنسازی شکستن مقاومت ماهیچه‌ها است. در حقیقت استراحت کردن یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای از بین بردن لرزش بدن است. اگرچه، باید به سراغ راه حل نهایی بروید.

در واقع در این موقعیت بهتر است که الکترولیک و کربوهیدرات را مصرف کنید تا ذخایر انرژی شما دوباره تکمیل شود. می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مثل آب، آب لیمو و عسل و یا یک پروتئین بار استفاده کنید.

با مشاورین آگرین تماس بگیرید :

  • استراحت کنید.

همانطور که بیشتر به آن اشاره شد یک دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن خستگی است. پس اگر حین تمرین بدن شما شروع به لرزیدن کرد حتما استراحت کنید. در اصل وقتی ماهیچه‌ها بیش از حد در موقعیت تمرین قرار می‌گیرند، بدن شروع به لرزیدن می‌کند. برای چند ثانیه بنشینید یا دراز بکشید و استراحت کنید و کمی آب بخورید.

  • یک میان وعده مغذی بخورید.

با خوردن مغذی جات و در کل یک میان وعده عالی به بدن خود سوخت برسانید. بهتر است از کربوهیدرات استفاده کنید تا سریع‌تر انرژی به دست آورید. با این کار ذخیره پروتئین و گلوکز شما دوباره پر می‌شود و انرژی بیشتری برای تمرین خواهید داشت.

خوردن میان وعده سالم

  • آب بخورید.

بله درست است. اگر بدن‌تان شروع به لرزیدن کرد آب بخورید؛ چراکه آب باعث انتقال مواد مغذی به ماهیچه‌ها می‌شود و بدن را سر پا نگه می‌دارد. اگر آب بدن کم باشد دیگر کشش انجام تمرینات را نخواهید داشت.

  • حرکات کششی انجام دهید.

بعد از آنکه تمرینات‌تان به پایان رسید حتما چند حرکت کششی را انجام دهید تا شل شدگی و یا درد عضلات را تجربه نکنید.

جلوگیری از لرزش بدن با حرکات ورزشی

  • رعایت رژیم غذایی مقوی و سالم

از آنجایی که دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن می‌تواند مربوط به پایین آمدن فشار خون و کاهش مقدار مواد مغذی باشد. پس با رعایت رژیم غذایی متعادل و مناسب که ویتامین و مواد معدنی کافی داشته باشد می‌توانید از رخ دادن این مسئله جلوگیری کنید. مصرف نوشیدنی‌های سرشار از کربوهیدرات اضافی مثل موز یا سیب زمینی پخته را فراموش نکنید.

  • افزایش تدریجی مدت زمان تمرین

اگر مبتدی هستید پس باید بدانید که نباید به خودتان فشار وارد کنید، بلکه بهتر است کم کم شدت و روزهای تمرین را افزایش دهید؛ علاوه بر آن سرد و گرم کردن بدن را هم حتما کامل و به موقع انجام دهید. و در حین تمرین آب زیادی بنوشید.

سخن پایانی

اغلب اوقات دلیل لرزش بدن زمان ورزش کردن کاملا طبیعی است و با کمی استراحت یا خوردن آب و میان وعده سالم قابل حل است؛ چراکه بیشتر اوقات لرزش بدن بخاطر فشار به عضلات و ماهیچه‌ها اتفاق می‌افتد. پس اگر لرزش خفیف بعد از تمرین دارید، جای نگرانی نیست؛ اما حواس‌ جمع باشید که این موضوع از کنترل خارج نشود.

مقالات مرتبط

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.